Annorlinda Linda

*mitt liv, min vardag som ensamstående mamma*

Min jävla klåda!

Publicerad 2014-01-14 20:43:10 i Allmänt

Jodå. Vad är oddsen?
Jag har då ansträngnings allergi. Detta utlöses av stress. Det är därför det kliar på mig och huden svullnar och blir röd.
Anstränger jag mig väldigt mycket och stressar upp mig så svullnar jag även i hals, läppar, ögonlock och har jätte jobbigt att andas.
Trodde ju att det var chili och honung jag reagerade på men mina prover visar inget. Båda gångerna va jag super stressad. :-/
Trodde läkaren skojade med mig. Man kan väl inte vara allergisk mot stress!!??
Så här står det på nätet:


Allmänt om nässelutslag

Urtikaria är en vanlig hudsjukdom, cirka 20 % av befolkningen drabbas någon gång i livet.

Hudsjukdomen urtikaria har fått sitt namn efter brännässlan (Urtica dioica). Utslagen är upphöjda, starkt kliande, vitaktiga och ofta omgivna av en rodnad zon. Urtikaria kan vara allergisk eller icke allergisk.

Nässelutslagen kan uppstå snabbt, ibland inom några minuter och finnas kvar i något dygn, men nya utslag kan uppstå under loppet av flera dagar eller till och med veckor.

Värme- & ansträngningsurtikaria

Denna typ av urtikaria är vanligast i 20 - 30 års ålder och brukar minska med åren.

Besvär med kliande utslag brukar komma inom några minuter och utlöses av kroppsansträngning, värme, varmbad eller av emotionell stress. Ibland kan besvären upp­komma i samband med förtäring av starkt kryddad mat eller alkohol.

En form av värmeutlöst urtikaria som inte beror på svettning uppträder i hud som upp­värms, som till exempel handtvätt i varmt vatten eller solvärme 38° C - 50° C.

Utslagen, som kliar intensivt kan sitta på bålen, ansiktet, benen och armarna.

Allmänsymtom som yrsel, svimning, huvud­värk och buksmärtor kan förekomma.

En del personer får mer besvär med värme- och ansträngningsutlöst under vinterhalvåret.

Redaktör och granskare 

Ansvarig redaktör: Birgitta Jagorstrand, legitimerad sjuksköterska, Region Skåne 

Granskare: Åke Svensson, legitimerad läkare, Region Skåne 

Uppdaterad: januari 2013

 


Vad du ska tänka på!Lär dig hur mycket du kan anstränga dig.Var försiktig i badhus och bastu.Var försiktig med starkt kryd­dad mat och alkohol.Tänk på reducera provocerande faktorer

Antihistaminer hjälper ibland.

Kunskapsbanken

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

En dag med mig

Jag är en 36 årig "tant" som bor med mina 2 barn Minna 13 år och Wilde som fyller 3 år. Har 1 hund, ,Faith 6 år ( Italiensk mastiff Cane Corso ) och vår katt Luke 13 år! Denna blogg handlar om min vardag som ensamstående mamma ...... :) Om hur man får i hop livet med en dotter som är i tonåren o en liten kille som tar mycke av mammas tid. Hoppas ni gillar min blogg! Lämna gärna ett ord när ni tittat inom så blir jag sååå glad!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela