Annorlinda Linda

*mitt liv, min vardag som ensamstående mamma*

God morgon ☆

Publicerad 2013-10-31 08:42:50 i Allmänt

Uppe med tuppen idag. 6.15 vaknade Wilde. Inte ok tycker jag. Fast jag har fått sova hela natten igengäld.
Nu har vi skickat iväg storasyster till Tollan för bad utflykt. Hon börjar bli så stor min lilla älskling.
Nu har Wilde somnat igen och jag funderar på att göra honom sällskap. Har e städat och Faith har varit ute så då kan jag väl unna mig....? Har bara så svårt att somna igen, men det blir ju lite vila iaf.

Har förresten fått besked nu om Minna och hennes problem i skolan. Hon e nu diagnostiserad med Dyslexi och nu är skolan SKYLDIG att hjälpa henne samt att hon har rätt att göra alla prov muntligt eller gå längre tid på sig att göra dem. Hon har också rätt att få läsuppgifter inspelade på mp3. Den största förändringen är att lärarna ska koncentrera sig på inlärningen och att hon förstår det de lär ut inte på att hon ska stava rätt.

Dyslexi

Den här sidan handlar om utvecklingsbetingaddyslexi. För förvärvad dyslexi, se Alexi.Dyslexi eller specifika läs- och skrivsvårigheter är en varaktig funktionsnedsättning som innebär svårigheter med att läsa och skriva. Funktionsnedsättningen beror på en störning i vissa språkliga funktioner vilket hindrar automatisering av ordavkodningen. Dyslexi är inte relaterat tillintelligensnivå. Dyslexi omfattar vidare inte läshinder som orsakas av synproblem eller av brister i undervisning, sociala förhållanden eller motivation. Dyslexi kan vara en medfödd egenskap,utvecklingsdyslexi, eller ha uppkommit vid skada eller sjukdom.När undervisning i att läsa och skriva blev mer utbrett på 1800-talet uppmärksammades en störning som bara gick ut över läsning och skrivning. Man trodde då att problemet hängde ihop med förmågan att bearbeta synintryck och kallade det förordblindhet. Vad dyslexi egentligen beror på är fortfarande omdiskuterat. Idag är forskarna dock relativt eniga om att dyslexi är en störning i vissa språkliga funktioner, framför allt bearbetning av språkljud, som hindrar att ordavkodningen kan automatiseras. Några problem som ofta uppvisas i samband med dyslexi är diffusa föreställningar om ords ljudstruktur, oklar artikulation, brister i verbaltkorttidsminne och långsam åtkomst till ordförrådet.Ibland förekommer dyskalkyli, specifika räknesvårigheter, tillsammans med dyslexi.Gränsdragningen mellan normal läsförmåga och läsproblem är ungefär lika godtycklig som gränsen mellan normalvikt och övervikt. Den är till stor del beroende av de krav som samhället ställer på individers läsförmåga. En vanlig uppskattning är att 4-8 procent av befolkningen har så stora svårigheter att läsa och skriva att de kan få en dyslexidiagnos. Fler män än kvinnor har specifika läs- och skrivsvårigheter.




Tagit från: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dyslexi

Så nu får vi se om detta hjälper för då utreder jag inte henne för ADHD. Den är så liten i så fall så får hon bara hjälp med detta så klarar hon sig galant.

Kram på er ♡

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

En dag med mig

Jag är en 36 årig "tant" som bor med mina 2 barn Minna 13 år och Wilde som fyller 3 år. Har 1 hund, ,Faith 6 år ( Italiensk mastiff Cane Corso ) och vår katt Luke 13 år! Denna blogg handlar om min vardag som ensamstående mamma ...... :) Om hur man får i hop livet med en dotter som är i tonåren o en liten kille som tar mycke av mammas tid. Hoppas ni gillar min blogg! Lämna gärna ett ord när ni tittat inom så blir jag sååå glad!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela