Annorlinda Linda

*mitt liv, min vardag som ensamstående mamma*

Depression

Publicerad 2010-10-24 14:46:35 i Allmänt

Då edet dax igen för en downperiod.
Inget e kul, livet e skit o alla hatar mig! Suck!

Tänkte berätta att för ca 1 år sen blev jag diagnostiserad med Bipolär sjukdom 2.
Här kommer lite fakta om den:

Om bipolär sjukdom

 

Alla människor har humörsvängningar. Ibland är vi glada och entusiastiska, ibland är vi arga, ledsna och tungsinta. Hur vi känner oss är för det mesta en reaktion på vad som händer omkring oss. Som när vi är hungriga, när vi är trötta, när vi blir blöta i regnet eller när vi är nyförälskade. Vanligen kan vi kontrollera och styra våra känslor, till exempel muntra upp oss själva när vi är hängiga eller sansa oss när vi blir irriterade.

Som namnet antyder (bi pol = två poler) har sjukdomen episoder eller så kallade skov av två skilda känslolägen. Det ena är mani som är ett extremt förhöjt stämningsläge. Det andra är depression, då man blir nedstämd under längre perioder.

Den som har bipolär sjukdom kan gå från maniska skov till depressiva och tillbaka igen, med friska perioder däremellan. Skoven kan vara i alltifrån flera dagar, veckor eller månader till, i vissa fall, flera år.

Ungefär 3-4 % av den vuxna befolkningen uppskattas uppfylla kriterierna för bipolär sjukdom. Fördelningen är jämn mellan kvinnor och män. Sjukdomen bryter normalt ut mellan de sena tonåren och trettioårsåldern och är nästan alltid kronisk. Ungefär hälften av patienterna har återkommande episoder och 90 % har flera sjukdomsskov under en längre tidsperiod. Medelvärdet är nio skov under en livstid. De allra flesta utvecklar bipolär sjukdom gradvis, till en början med lättare episoder vilka ofta förvärras efter varje episod.

Orsakerna till bipolär sjukdom är fortfarande inte helt klarlagda. Men man vet med säkerhet att sjuk
domen inte beror på upplevelser i barndomen, dåligt föräldraskap eller personliga svagheter. Den har istället biologiska eller genetiska orsaker. Små förändringar i flera geners uttryck gör att vissa nervceller i hjärnan inte fungerar som de ska, och att det blir obalans i de kemiska substanser som sköter kommunikationen mellan hjärncellerna.

Nästan två tredjedelar av dem som drabbas har bipolär sjukdom i släkten. Om en förälder har sjukdomen är risken att den går i arv inte så hög, bara 5 %. Men siffran stiger om även andra släktingar bär på anlagen och når upp till 30 % om båda föräldrarna är sjuka.

Bipolär sjukdom är en allvarlig sjukdom med stora risker. Sjukdomen drabbar relationer till vänner och familj hårt. Ekonomiska problem är vanligt eftersom många lever över sina tillgångar under de maniska perioderna. Även självmordsrisken är hög. Men om man får en riktig diagnos med rätt behandling och lyckas skaffa sig en sund och kontrollerad livsstil kan man leva ett normalt och fungerande liv – i stort sett som vem som helst.




Just nu e jag i en downperiod så som sagt. Jag äter medicin o fungerar för det mesta som vem som hellt. Men vid dessa studer e livet jobbigt. Känns ibland som det enda jag ser e mörker....
Just nu e det så.
Men jag vet, som tur e, att det går över. Man måste bara hålla ut denna tiden o försöka lura depressionen.

Idag har jag kört Minna till dansen i stan o sedan när vi kom hem tvätta jag lite, damsuga o moppa golven. Allt för att inte tänka o grubbla förmycke.
Nu e det dax att köra till jobbet. Jobbar 16-22 ikväll....


Ha en trevlig eftermidda/kväll! <3
Tjingeling

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-10-24 19:44:33

jag tycker ALLTID OM DIG

kramar <3<3<3 Lisa

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

En dag med mig

Jag är en 36 årig "tant" som bor med mina 2 barn Minna 13 år och Wilde som fyller 3 år. Har 1 hund, ,Faith 6 år ( Italiensk mastiff Cane Corso ) och vår katt Luke 13 år! Denna blogg handlar om min vardag som ensamstående mamma ...... :) Om hur man får i hop livet med en dotter som är i tonåren o en liten kille som tar mycke av mammas tid. Hoppas ni gillar min blogg! Lämna gärna ett ord när ni tittat inom så blir jag sååå glad!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela