Annorlinda Linda

*mitt liv, min vardag som ensamstående mamma*

VAD FAN HÄNDER MED VÄRLDEN??

Publicerad 2009-03-17 14:29:42 i Allmänt

8-åringar misstänks för våldtäkt i Skåne
Överåklagare Peter Hertting i Malmö har inlett en brottsutredning mot två åttaåriga pojkar.
Pojkarna är misstänkta för att ha förgripit sig sexuellt på en jämnårig skolkamrat.
- Det här ärendet ska utredas av socialtjänsten - allt annat är ren idioti, säger kriminologprofessorn Jerzy Sarnecki.

När pojkarna var sju respektive åtta år gamla misstänks de ha våldtagit och sexuellt förgripit sig på en klasskamrat under skoltid. Enligt anmälan ska han också ha blivit hotad.

Förälder polisanmälde

Övergreppen ska ha skett på en skola i Skåne i augusti förra året. I början av januari tog pojkens förälder kontakt med skolans rektor som dagen därpå ordnade ett möte med företrädare för skolan. Rektorn meddelade att socialtjänsten informerats samt att samtal ägt rum med de två utpekade barnens vårdnadshavare.
I samma veva valde pojkens förälder att polisanmäla de två andra pojkarna. Vice chefsåklagare Mats Svensson beslutade den 29 januari att inte inleda utredningar mot pojkarna med tanke på deras låga ålder.
- Jag anser att det är socialtjänsten, absolut inte polis, som ska ta hand det här. Det ska inte hållas polisförhör med så unga pojkar, säger Mats Svensson till KVP.se.


Ytterst ovanligt

Enligt Mats Svensson är det ytterst ovanligt att man inleder en polisär utredning mot två barn i pojkarnas ålder. Han har själv aldrig hört talas om något liknande under sina år som åklagare.
- Skolan, skolstyrelsen och socialtjänsten har varit inkopplade i det här ärendet, vilket är helt riktigt. Men polisen ska inte blandas in när det rör sig om så små barn, säger han.
En som ställer sig mycket kritisk till att överåklagare Peter Hertting valt inleda brottsutredning är kriminologen Jerzy Sarnecki.
- Har folk blivit tokiga? Det här är ett urklassiskt ärende för socialtjänsten. Den åklagare som tar ett sådant här beslut måste ha missuppfattat svensk lag, säger han.

"Urholkar systemet"

Jerzy Sarnecki är orolig över trenden att allt fler ärenden med barn inblandade ska hanteras av rättsväsendet.
- Man polisanmäler mobbing, en pojke anmäls för att ha kallat poliser för grisar, och så vidare. Man använder sig av fel institution. Rättssytemet kan inte lösa den typen av problem. Det enda som händer är att man urholkar systemet.
I beslutet inleder Peter Hertting även förundersökning rörande misstänkt tjänstefel från skolans sida, som han anser har hanterat fallet felaktigt.
KVP.se har förgäves sökt Hertting. 

http://www.kvp.se/nyheter/1.1501181/8-aringar-misstanks-for-valdtakt-i-skane      (Länken till artiklen i dagens expressen)

Var fan e världen på väg undrar jag!
8 åring!!!! Vad fan vet dem om sex???!!!
Jag visste minsann inte vad det va när jag var 8 år! Detta e inte klokt. Jag blir rädd. LIVRÄDD!! Ska jag inte våga skicka min 6½ åring till skolan? Ska jag vara rädd för att hon ska bli våldtagen av sina jämnåriga klasskamrater!?
Man varnar alltid barn för "räliga gubbar o tanter" som vill ta små barn, men hur varnar man dem för sina klasskamrater!?
USCH!!!
Vad har hänt med människorna?
Bara på 20 år har allt blivit så jävla mycke värre i samhället! Det va ett helvete när jag växte upp, så vad ska man kalla det som e idag?

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

En dag med mig

Jag är en 36 årig "tant" som bor med mina 2 barn Minna 13 år och Wilde som fyller 3 år. Har 1 hund, ,Faith 6 år ( Italiensk mastiff Cane Corso ) och vår katt Luke 13 år! Denna blogg handlar om min vardag som ensamstående mamma ...... :) Om hur man får i hop livet med en dotter som är i tonåren o en liten kille som tar mycke av mammas tid. Hoppas ni gillar min blogg! Lämna gärna ett ord när ni tittat inom så blir jag sååå glad!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela