Annorlinda Linda

*mitt liv, min vardag som ensamstående mamma*

Krupp

Publicerad 2013-12-30 21:43:37 i Allmänt



Krupp

Tipsa och dela

Skriv ut

Hitta i artikeln

SammanfattningVad är krupp?Vad beror krupp på?Hur kan man minska risken för krupp?SymtomSöka vårdUndersökningar och utredningarBehandlingKomplikationer och följdsjukdomar

Sammanfattning

Allmänt

Det är vanligt att barn i åldern sex månader till tre år får krupp någon gång, i samband med förkylning. Det beror på att de smalaluftrören hos små barn svullnar upp och blir trängre när de blir inflammerade.

Symtom

Barn med krupp brukar få skällande hosta, bli hesa och få en väsande, ansträngd andning. Det är vanligast på kvällen när barnet ligger ner, ofta efter en stunds sömn. När barnet kommer upp i sittande eller stående ställning brukar besvären mildras.

Barn med krupp har ofta haft vanliga förkylningssymtom i någon dag.

Det är ovanligt att krupp leder till värre besvär, men om läppar och fingrar blir blåfärgade och barnet är svag i musklerna är det ett allvarligt tecken på syrebrist.

Behandling

Barn som ofta får krupp behöver sällan behandling. Det räcker att barnet får sitta eller stå upp en liten stund, för att minska svullnaden i slemhinnan. Att andas sval luft hjälper också barnet.

Det är svårare för barnet att andas när det blir upprört, skriker och gråter. Därför är det bra om man som förälder behåller lugnet, eftersom det lugnar barnet och underlättar andningen. Dryck lindrar också hostan.

Vid kraftigare besvär kan barn med krupp få behandling på sjukhus med till exempel kortison eller adrenalin.

När ska man söka vård?

Som förälder ska man ringa 112 eller omedelbart söka vård vid en akutmottagning om

barnet har mycket svårt att andasbarnets läppar och fingrar blir blåfärgadebarnet blir mycket trött, blekt och visar svaghet i musklernabarnet har svårt att andas och dreglar, har svårt att svälja eller har hög feber.

Om barnet har oavbrutna andningsbesvär i 30 minuter bör man i första hand kontakta 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

En dag med mig

Jag är en 36 årig "tant" som bor med mina 2 barn Minna 13 år och Wilde som fyller 3 år. Har 1 hund, ,Faith 6 år ( Italiensk mastiff Cane Corso ) och vår katt Luke 13 år! Denna blogg handlar om min vardag som ensamstående mamma ...... :) Om hur man får i hop livet med en dotter som är i tonåren o en liten kille som tar mycke av mammas tid. Hoppas ni gillar min blogg! Lämna gärna ett ord när ni tittat inom så blir jag sååå glad!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela