Annorlinda Linda

*mitt liv, min vardag som ensamstående mamma*

Då börjar vi!

Publicerad 2012-01-04 16:10:23 i Allmänt

Nyårsafton:
Jodå vi hade en härlig nyårsafton i Ovesholm. Vi lagade god mat o mös!
Men kl 23 vände hela mysiga kvällen till en skitkväll.
Faith attakerade en annan hund o satte sig i örat på henne. Vi fick bäda upp käkarna på henne. Faith försvarade sin matskål o visst edet totalt fel att hugga. Men ALLA jag pratat med säger att detta är ett normalt beteende för en hund. De försvarar sin mat för att de måste ha mat för att överleva.
När det gäller mat va de rovdjur och så gör de även när de lever i flock.
Jag har pratat med vetrenärer, ordförande i olika hundföreningar, andra personer som har stor kunskap inom just hundar o deras beteende! De säger att det e fel o avliva henne.

Jag har valt att inte nämna några namn, för av tidig erfarenhet så vet jag att det kan bli fel.



Fick höra från ***  att du trodde att du måste avliva din hund pga att den försvarade sin matskål. Aldrig hört  ngt så obota dumt, för det är precis vad det är. Att en hund försvarar sin mat mot ngn som inte tillhör flocken är inget konstigt. Kanske inte önksvärt men där får vi människor gå in och styra upp. Sen är det olyckligt när det händer, men vad jag förstod blev det bara ett jack i örat, det kunde varit mycket värre. Absolut ingen anledning att plocka bort din hund, bara vara mer vaksam i liknade situationer, får inte glömma att de är hundar. Stå på dig!



Jag: Min Faith flög ihop med en annan hund över en skål mat. Faiht fick fatt i hundens öra o släppte inte. Vi fick bända upp käkarna på henne. De var båda påverkade av lugnande eftrsom de e rädda för raketerna. Vilket jag tror e en stor bidragande faktor. Den andra hunden e väldigt hång när det gäller mat o Faith e rädd om sin.
Nu vill typ ALLA att jag ska avlida Faith.
Jag vill inte. Tycker väll lite att det e sånt som händer. Men folk menar på att nästa gång kan det vara ett barn.
Men Faith har ALDRIG gjort några aggresiva tendenser mot människor. Varken mot vuxna eller barn. Hon ÄLSKAR människor!!
Tycker det e fel att hon ska sluta sitt liv på detta sätt! Det känns liksom inte rätt.


svar: Håller med dej. Inte ska du avliva henne bara så där. Inte när hon för en gång skull säger ifrån. Hundar gör så. Se bara till så att ingen människa eller djur är nära henne igen när hon äter. Ska Faiht och andra hundar äta ihop igen så sätt dem på vars en sida köket. Och ja små barnen ska nog inte krypa omkring henne när hon äter, men det e väl klart att hon säger ifrån om sin mat, kan ju oxå vara lite rang gnabb och sådant brukar uppstå vid maten det är bara naturligt. Kolla naturen. Nä stå på dej, jag vet vad jag snackar om!! Hur gamla e hundarna för vad jag har förstått så e Faiht i tonåren(ca 2år).

jag: Faith är 1½ år och den andra hunden är 7år.

svar: Då förstår jag att Faith sa ifrån! Hon har kommit in i perioden "ta över rang" och hon har nog kommit på att hon e starkare än än den andra hunden. Den  börjar bli till åren och får nog snart lära sig att lämna plats åt Faith. Så e det i deras värld ju. Nä du ska absolut inte göra dej av med henne. Slår vad om att hon bara håller på att växa upp





Detta va 2 av MÅÅÅÅÅNGA dialoger jag hade igår!
Nu har jag iaf sagt att jag ska mentaltesta Faith för Allas skull. Så man vet om det nu e något fel i huvudet på henne eller om det e som folk säger. Att hon följde sin instinkt.

Det som e jobbigt med detta är att det känns som jag förlorar min bästa vän! :(
Jag vill ju bara göra det som e rätt för alla liksom! Det som e rätt för mig, för dem, för Minna, för Fatih.

Vad tycker ni?
Vad e era åsikter?






Kommentarer

Postat av: P O

Publicerad 2012-01-04 17:53:56

Alltid jobbigt när det bli så.Om jag varit du,så skulle jag avvaktat.Men det är ju du som måste ta beslutet Linda.Har du funderat på att låta hunden träffa en "hund psykolog"?Kan ju kanske vägleda dig.Hur mycket det kostar vet jag inte.Men om hunden är försäkrad så borde det ju kunna gå via försäkringen.Stor kram till dig,och lycka till.Glöm inte ge hunden mycket kärlek.

Postat av: Marie

Publicerad 2012-01-04 18:14:38

Tycker du fått mycket kloka inlägg som jag till fullo instämmer med.

Väldigt trist med .....

Lycka till med Faith

Kram

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-01-04 18:41:54

Hundar är hundar, de har sin rangordning, tittar på vildhundar.. det är ju inte så att de har ärr efter fighter eller så?



Att en hund i tonåren försvarar sin mat mot en annan hund är inget konstigt..

Det hade varit en helt annan sak om hunden i fråga hade morrar, huggt, eller på annat sätt reagerat negativt när det kommer en människa i närheten. Om inte detta skett så tycker jag inte ens det behövs en undersökkning, men visst, vill man vara på den säkra sidan så gör en undersökning. Men det är knappats något själ till att avlida hunden i fråga..

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

En dag med mig

Jag är en 36 årig "tant" som bor med mina 2 barn Minna 13 år och Wilde som fyller 3 år. Har 1 hund, ,Faith 6 år ( Italiensk mastiff Cane Corso ) och vår katt Luke 13 år! Denna blogg handlar om min vardag som ensamstående mamma ...... :) Om hur man får i hop livet med en dotter som är i tonåren o en liten kille som tar mycke av mammas tid. Hoppas ni gillar min blogg! Lämna gärna ett ord när ni tittat inom så blir jag sååå glad!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela