Bebis i feb 2013

Min graviditet

v.23

Publicerad 2012-10-19 11:17:44 i Allmänt

Barnet

Barnet är nu så stort att du kan känna de olika kroppsdelarna. Barnet fortsätter lagra fett men huden är ofta rynkig.

Nu utvecklas bukspottkörteln som producerar hormoner och insulin. Insulin behövs för att transportera blodsockret till kroppens celler. Barnet börjar även varva perioder av vakenhet och sömn.

Redan nu har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer.

Vikt 600 gram.

Mamma

Du har kanske gått upp fem till sju kilo, eller mer. Många kommenterar magen och säger att den är stor eller liten. Lyssna inte så noga, din barnmorska stämmer av att allt är som det ska. Känner du när barnet hickar? Det kan kännas lite roligt som ett regelbundet pickande som pågår någon minut. Långt ifrån alla känner när barnet hickar.

Stress

Känner du dig stressad? När du stressar frigörs hormoner i ditt blod som sedan passerar moderkakan och överförs till barnet. När mammans puls ökar av någon anledning, så ökar också barnets puls. Det kan du märka genom att barnet kan sparka. Vi lever i en stressig värld men försök att leva lite lugnare när du är gravid. Planera för ledighet i slutet av graviditeten. De allra flesta kvinnor behöver en tid för vila och för att koppla om från arbetslivet inför förlossningen och nyföddhetsperioden. Du kan för stunden lugna barnet genom att lugna dig själv, till exempel genom avslappningsövningar och vila. Du kan även försöka stryka över magen. Ta väl hand om dig!

Pappa/partner

Är du och/eller din partner stressade? Du kan hjälpa henne genom att ni pratar med varandra. Avlasta. Uppmuntra henne att ta det lugnare på jobbet. Försök strukturera upp hemmasysslor, arbetet och planera jobb och ekonomi tillsammans. Har ni behov av det kan ni prata med professionella rådgivare. Hör med mödravården.

 

Egna antekningar:

Jo men visst kan man känna volter i magen nu. Som Patrik uttryckte det. Det ser ju ut som den försöker krafsa sig ut! Haha! Häromdagen när jag tog mig ett bad så kunde jag känna fötterna i sidan på magen. <3 Men någon hicka har jag inte kännt än. Det gjorde jag med Minna. Hon hickade MASSOR! Men denna e vildare i magen än sin stora syster. Han håller på HEEEELA tiden. Väldigt lite han e lugn o sover. Så kanske blir namnet som patrik vill ha bra ändå...... Hihi!

Min viktuppgång har stått ganska stilla ett tag. Har gått upp 5kg sedan inskrivning v12. Men sista 1½ månaden har jag stått still trotts att magen vuxit. Gillar inte det riktigt då jag har problem med ämnesomsättningen. E rädd att han plockar på mina få fettreserver. Men vi får se vad BM säger.

Måste kolla detta med Havandeskapspenning oxå. Blir kanske det jag ska göra idag!?

Puss o kram från:

Linda, Patrik, Minna, Vilde (?), Faith, Lucky & Luke MY FAMILY <3

 

Kommentarer

Postat av: Sandra

Publicerad 2012-10-22 09:27:44

Vilde! Vilket fint namn!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela