Bebis i feb 2013

Min graviditet

v 6 (tror jag)

Publicerad 2012-07-08 10:05:00 i Allmänt

Mamman

Nu börjar saker och ting hända i din kropp - processer som är väl förberedda och nedärvda i dina gener. Nivåerna av hormonet progesteron stiger. Du kan börja känna av trötthet och lätt illamående. Kanske noterar du att du måste gå och kissa oftare än vanligt. Brösten börjar kännas lite spända. Någon gång under vecka 6-8 kallas du till barnmorskemottagningen för ett så kallat inskrivningssamtal (om du har meddelat dem att du är gravid, alltså).

Barnet

Stort som en ärta! Under vecka 6 växer embryot ungefär en millimeter om dagen.  Det har en liten svans som senare kommer att försvinna.  Tunna trådar syns som ett förstadium till kroppens nervsystem.  Kroppens organ börjar bildas - lungor, lever, tarmsystem.  Hjärtat har börjat slå och blodomloppet kommer igång.  Stämband, mun och käkar med anlag för tänder skapas också nu.

Kostråd

Folsyra är ett vitamin som behövs för att bilda nya celler. Folsyra är särskilt viktigt under månaden före befruktningen och de två första månaderna av graviditeten. Folsyra finns främst i mörkgröna bladgrönsaker. Frossa i goda sallader som babyspenat, ruccola, maché- eller frisésallad. Även vanlig salladskål är en fantastisk folsyrakälla! Mjölkprodukter innehåller också folsyra – och dessutom gott om kalcium och D-vitamin. Extra folsyra som tillskott finns att köpa på apoteket.

 

Egna anteckningar:

Usch, jag har mått väldigt illa i 2 veckor. Imellanåt hardet varit nära att jag kräkts. Ont i mina bröst har jag oxå haft i 2 veckor ca. Har börjat äta mer märker jag. Innan klarar jag mig på min frukost o sedan lunch men nu e jag så hungrig kl 10 o mår så illa. Bara måste äta. Får väll börja äta lite vitaminer nu. E lite orolig, e ju dock 33 år o man funderar mycket på missbildningar.  

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela