Bebis i feb 2013

Min graviditet

v 12

Publicerad 2012-08-12 19:07:33 i Allmänt

Gravid vecka 12

Barnet

Nu finns det mesta på plats och fostret koncentrerar sig på att växa. Det börjar växa hår på kroppen som ska skydda huden. Naglar har vuxit ut på tår och fingrar.

All näring går via moderkakan till fostret så glöm inte att tänka på vad du äter och dricker. Det kan både öppna och stänga munnen och producerar flera egna hormoner.

Längd huvud till stjärt 60 mm.

Mamma

Forskning visar att det är mindre vanligt med missfall efter vecka tolv. Illamåendet upphör för många. De flesta har ökat ungefär ett till fyra kilo. Har du kräkts mycket kanske du till och med har minskat i vikt. Det är helt normalt. Ni har kanske redan berättat för era föräldrar och/eller nära vänner att ni väntar barn. Men många väntar med att berätta till vecka tolv. Andra berättar från dag ett och tänker kanske att om det sker ett missfall så vill vi kunna prata med våra nära om det. Det kan vara skönt att få berätta, att inte hålla på hemligheten längre. Äntligen får ni glädjas öppet tillsammans med era vänner och familj.

Pappa/partner

Så fort ni berättat kan ni prata okodat med kompisar och vänner. Ni har kanske kompisar som har barn. Vissa frågor kan det vara skönt att prata med en kompis om istället för att oroa din partner. Det gäller förstås båda er blivande föräldrar.

Hur gick det när din kompis väntade barn? Hur går det till på förlossningen? Hade de sex? Vad kan vara bra att tänka på? Din relation till vänner som varit i liknande situation kan fördjupas.

Undersökningar

Läkarbesök

Om du och din barnmorska vid inskrivningsbesöket bestämde er för ett tidigt läkarbesök så brukar det ske mellan vecka 10-12. Under läkarbesöket har du möjlighet att få svar på dina frågor om graviditeten och förlossningen. Om du är intresserad av fosterdiagnostik kan frågan diskuteras med läkare som även kan remittera er. Om graviditetens längd är osäker eller om det finns andra skäl så kan en gynekologisk undersökning göras för att bedöma livmoderns storlek och se att allt är bra. Beroende på din vårdhistoria gör läkaren i samråd med dig och din barnmorska en preliminär plan för graviditeten och eventuellt inför förlossningen. Läkaren kanske föreslår en extra kontroll eller behandling. Din partner är givetvis också välkommen att följa med.

Egna anteckningar:

Ibland har jag så ont så jag knappt kan röra mig. :( Å imorgon börjar jag jobba. Har rent ut sagt PANIK om hur jag ska kunna reda ut detta. Men som sagt jag måste ha sjukintyg från första dagen så jag får väll bita ihop. Ska till MVC på tisdag o då får de fan hjälpa mig. Hormoner ska vi inte prata om. Gråter för allt o beteer mig imellanåt som en apa. Det värsta är att patrik inte förstår utan tror jag skyller ifrån mig. Jag kan ju inte styra det..... Önskar fan att killar kunde få känna för några dagar hur hormonerna ställer till det i kroppen. Det e som en känslobomb!! Usch! Jag tål ju inte hormoner heller så jag vet att jag e hemsk.Men att erkänna det går ju INTE för sig! ;) Ska ta bild idag på magen så ni får se. E ju 3 veckor sedan sist jag visa upp den. Nu börjar det bli svårt att dölja den. Om jag inte har stora pösiga kläder.....

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela