Annorlinda Linda

*mitt liv, min vardag som ensamstående mamma*

Förlåt

Publicerad 2012-11-13 15:10:00 i Allmänt

Förlåt att jag varitså dålig på att blogga sista tiden!
Har inte mått så himla bra varken psykiskt eller fysiskt. Å inte min andra hälft iheller. Det har varit för många motgångar helt enkelt!
I början på förra veckan sa P att han hade fått något i ögat. Jag o han kollade o söljde men ingen av oss hitta vad felet va så vi åkte till VC. De konstatera att det antagligen va en inflammation i hornhinnan.Så vi fick en akutremiss till ögonmottagningen.
Nu har de hittat att han har en stor tryckskillnad på ögonen. 14 på ena och 30 på andra (ca siffror) o nu misstänker de GRÖN STARR på det sk "friska" ögat. Det sjuka som vi sökte för va inflammation i hornhinnan antagligen orsakad av linserna.
Men seriöst. Vad e oddsen?
Det e mkt ovanligt att man får grön starr när ma e under 50 år.

Glaukom (grön starr)

Glaukom är en ögonsjukdom som tidigare kallades för grön starr. Sjukdomen kan komma plötsligt eller smygande. Uppstår den plötsligt måste du till ögonläkare omedelbart. Kontakta vården om du får värk i ögat, plötsligt försämrad syn eller börjar se regnbågsfärgade ringar runt ljuskällor.


Glaukom drabbar oftast äldre personer – diagnosen är sällsynt bland dem som är under 50 år. Vid långvariga besvär förtvinar synnerven, men ofta kan man ändå behålla en ganska god syn i många år. Vid glaukom är trycket i ögat oftast för högt och behandlingen syftar till att minska trycket. Hur högt tryck ögat klarar av är individuellt.

Ögontrycket regleras av kammarvätskan, en genomskinlig vätska som ger näring åt ögat och forslar bort avfallsprodukter. Det bildas hela tiden ny kammarvätska i ögat. Om ögat inte klarar av att hålla en balans mellan att bilda vätska och forsla bort den påverkas ögats tryck. Ett ökat ögontryck kan skada synnerven.

Glaukom kan vara kroniskt eller akut. Båda formerna är allvarliga ögonsjukdomar som kan leda till försämrad syn eller i värsta fall blindhet.

Kroniskt glaukom

Vid kroniskt glaukom förtvinar synnerven långsamt. Trycket i ögat är i de flesta fall för högt. Olika ögon är olika känsliga för ögontrycket, varför varje fall måste bedömas individuellt. Även om sjukdomen är allvarlig får de flesta behålla en ganska god syn livet ut, förutsatt att behandlingen sköts riktigt.

Akut glaukom

Akut glaukom är en ovanligare form av glaukom. Det innebär att man plötsligt får för högt tryck i ögat. Oftast drabbas bara ett öga. Akut glaukom är en mycket allvarlig sjukdom. Eftersom förloppet är snabbt gäller det att omedelbart få behandling hos ögonläkare. Annars finns stor risk för att synen försämras avsevärt eller, i värsta fall, att man blir blind.

Symtom på glaukom

Kroniskt glaukom

Kroniskt glaukom utvecklas i de flesta fall långsamt. Det kan gå flera år innan man märker något själv. Det beror på att synen först försämras utanför centrum av synfältet. Det centrala synfältet, där man ser skarpast, drabbas sist. Ett annat symtom är att man ser regnbågsfärgade ringar kring ljuspunkter, till exempel gatlyktor och ljuslågor. Förloppet bromsas med behandling, men de förändringar som redan skett är bestående.

Akut glaukom

Besvären börjar med värk i ett öga. Värken kan vara svår och oftast får man också huvudvärk och blir illamående. Förloppet är hastigt och synen försämras snabbt på grund av att hornhinnan svullnar. Det leder till att man ser regnbågsfärgade ringar kring ljuspunkter, till exempel gatlyktor och ljuslågor.

Förebygg glaukom

Har du nära släktingar – framför allt föräldrar eller syskon – med glaukom bör du kontrollera dina ögon hos ögonläkare när du närmar dig riskåldern, det vill säga den ålder då din anhörige fick sin diagnos. Ögonläkaren kan då bedöma vilken risk du löper att få sjukdomen och, om det behövs, inleda tryckminskande behandling.

Fråga om råd

Om du undrar över något kan du dygnet runt fråga en sjuksköterska via internet och få ett personligt svar inom en timme genom att logga in på Vårdguidens e-tjänst Mina vårdkontakter.

Du kan även dygnet runt prata med en sjuksköterska och få råd, ring Vårdguiden på telefon 08-320 100. De som svarar kan även tala om på vilken vårdcentral du är listad.


Sök vård

Vänd dig till akutmottagning på ögonsjukhus eller ögonmottagning:
•om du får plötslig, svår värk i ett öga, i synnerhet om du även har huvudvärk och mår illa
•om din syn plötsligt blir sämre
•om du ser regnbågsfärgade ringar kring ljuspunkter, till exempel gatlyktor och ljuslågor.

Ett sånt besked kan vem som bli knäckt av.
Jag har varit hos läkaren o e nu helt sjukskriven månaden ut. Å lär nog vara det ett tag framöver.

Idag har jag äntligen efter många års tjatande från min dotter ringt skatteverket.
Ni som känner oss vet att Minna inte har någon kontakt med sin bioloiska pappa. Han har inte gjort annat än att ställa till det för si själ o alla isin omgivning. Å framförallt sårat Minna gång på gång på gång.
Minna heter ju båda efternamen. Hans först o sedan mitt. Så hans blir typ ett mellannamn. Hon vägrar kännas vid det namnet o vägrar kalla sig det. Hon blir arg när det står båda namnen på papper o brev. Men nu har jag tagit bort det. Å det kunde jag göra helt själv eftersom jag har ensamvårdnad. Det va det jag va osäker på nämligen.
=)

Igår va ingen rolig dag alls. Jag åkte på maginfluensa o kräkte/sov hela dagen igenom. Men idag mår jag bättre o försöker återhämta mig.
Fy det finns nog inget värre!! :(
 
MEN!!
Äntligen ser det ut att vända en aning.
patrik har varit arbetslös länge nu visst han har gått i skola som ska leda till jobb, men nu äntligen har han antagligen fått ett extra jobb med att bygga scener. Så han e iväg o jobbar idag för första gången o sedan blir det nog natten mellan lördag och söndag oxå. Det e ju super med extra pengar!!
E så glad för hans skull då det e jobbigt att gå hemma o dessutom inte kunna dra så hög lott till familjens ekonomi. Det e han värd!! <3
 
Nu kommer snart min fisaloppa hem från skolan. vi ska äta fisk idag som jag ska gå o laga nu strax o sedan har hon träning i kväll.

Kommentarer

Postat av: Sebastian

Publicerad 2013-05-10 07:42:21

Glaukom kan man väl bekämpa genom att dricka grönt te regelbundet?

Svar: Du, jag har faktiskt ingen aning. Har aldrig hört talas om det. Men det e mkt möjligt! :)
En dag med mig

Postat av: Sara

Publicerad 2013-10-13 20:37:03

Jag är 18 år och har haft glaukom hela livet. Och jag har klarat mig väldigt bra med det trots massa operationer osv. Det är tur att de upptäckt det så att det inte blev så farligt som det kan bli. Och te kommentaren, det går inte att göra något åt sjukdomen tyvärr hade varit underbart om det gick haha. Men jag tänkte kommentera bara för att berätta att det är en sjukdom som är väldigt hemsk, kan leda till hemska saker men man klarar sig oftast fint att leva med den. Ha de fint :)

/Sara

Postat av: Petet

Publicerad 2015-09-30 00:43:23

Har lite högt tryck i ögonen pendlar lite mellan 19/22 ibland till 24 ögonläkaren sa allt såg bra ut ingen behandling riktigt orolig

Svar: Prova att byt läkare 😊
En dag med mig

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

En dag med mig

Jag är en 36 årig "tant" som bor med mina 2 barn Minna 13 år och Wilde som fyller 3 år. Har 1 hund, ,Faith 6 år ( Italiensk mastiff Cane Corso ) och vår katt Luke 13 år! Denna blogg handlar om min vardag som ensamstående mamma ...... :) Om hur man får i hop livet med en dotter som är i tonåren o en liten kille som tar mycke av mammas tid. Hoppas ni gillar min blogg! Lämna gärna ett ord när ni tittat inom så blir jag sååå glad!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela