Annorlinda Linda

*mitt liv, min vardag som ensamstående mamma*

Bad i Vättern = Badklåda

Publicerad 2011-07-01 17:17:47 i Allmänt

Badklåda

 

Allmänt

På sommaren kan vattnet vid badstränderna innehålla fågelparasiter som är så små att de inte syns med blotta ögat. När man badar kan de borra sig in i huden någon millimeter innan de dör, vilket ger en ofarlig reaktion med kliande utslag. Badklåda förekommer oftare efter bad i insjöar än i havet.

Det är vanligare att barn får badklåda, eftersom de ofta badar längre tid och håller till på grunt och varmt vatten där det kan finnas fler fågelparasiter.

Badklåda smittar inte mellan människor, men kan vara obehaglig. Det är bra om man kan undvika att bada i vatten som misstänks innehålla fågelparasiter.

Symtom

De kliande utslagen kan påminna om myggbett och komma inom några timmar efter bad. Klådan går över av sig själv, oftast inom en vecka.

Besvären kan bli värre för varje gång man får badklåda.

Behandling

Man kan själv lindra klådan med receptfri kortisonkräm eller kylbalsam som finns på apotek.

För att försöka undvika badklåda kan man efter badet duscha, byta badkläder och torka sig noga med handduk.

När ska man söka vård?

De allra flesta som får badklåda behöver inte söka vård eftersom besvären brukar gå över av sig själv.

Om man får en kraftigare reaktion med feber ska man söka vård direkt på en vårdcentral eller akutmottagning.

Om huden har blivit öm och irriterad, vilket kan bero på en infektion, kan man ringa sjukvårdsrådgivningen eller kontakta en vårdcentral.





Stackars lilla Minna! Fick Tavegyl utskrivet idag från VC. Det tar som tur e den värsta klådan! :(

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

En dag med mig

Jag är en 36 årig "tant" som bor med mina 2 barn Minna 13 år och Wilde som fyller 3 år. Har 1 hund, ,Faith 6 år ( Italiensk mastiff Cane Corso ) och vår katt Luke 13 år! Denna blogg handlar om min vardag som ensamstående mamma ...... :) Om hur man får i hop livet med en dotter som är i tonåren o en liten kille som tar mycke av mammas tid. Hoppas ni gillar min blogg! Lämna gärna ett ord när ni tittat inom så blir jag sååå glad!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela