Annorlinda Linda

*mitt liv, min vardag som ensamstående mamma*

Alla <3 dag

Publicerad 2009-02-14 10:27:39 i Allmänt


INGREDIENSER Antal portioner 1234567891011121314151617181920
 

Gelatinblad

2,0 

styck

Vispgrädde

3,0 

dl

Strösocker

3,0 

msk

Mascarpone

100,0 

gram

Mörk choklad (>70%)

100,0 

gram





Glögg (vit)

2,0 

dl

Strösocker

1,0 

msk

Balsamsirap (vit)

2,0 

krm

Sirap (ljus)

1,0 

msk

Kanel







Standardmjölk

1,0 

cl

Honung

0,5 

msk

Smör

30,0 

gram

Sesamfrö

0,5 

dl

Vallmofrö (blå)

1,0 

msk

Hallon (färska)

4,0 

styck

 
 
(Klicka på ingrediens för att läsa mer om varan på Menyse.com)
TILLAGNING
  1. Blötlägg gelatinet i lite kallt vatten.

  2. Koka upp grädde och socker. Tillsätt mascarpone och choklad. Låt smälta ihop.
    Tillsätt gelatinbladen (utan vatten).
    Rör ut ordenligt. Häll upp i glas och ställ in i kylskåp i minst 2 timmar (el. frys 1 tim).

  3. Glöggsirap: Koka samman glögg, socker, balsamsirap och sirap. Tillsätt kanel.

  4. Sätt ugnen på 180°C.
    Koka ihop mjölk, honung och smör, ca 5 minuter. Tillsätt vallmo och sesamfrö.

    Klicka ut massan i små klickar på en ugnsplåt med bakplåtspapper.
    Grädda flarnen i ugn till gyllenbrun färg.
    Ta ut och låt stelna.

  5. Häll glöggsirap över pannacottan.
    Garnera med hallon och citronmeliss.

INGREDIENSER Antal portioner 1234567891011121314151617181920
 

Mörk choklad (>70%)

200,0 

gram

Vispgrädde

3,0 

dl

Ägg (gula)

3,0 

styck

Mörk rom

3,0 

msk

Strösocker

0,5 

dl

Vatten

0,5 

dl





Tillbehör:


Florsocker till garnering



Riven mörk choklad



Physalis



 
 
(Klicka på ingrediens för att läsa mer om varan på Menyse.com)
TILLAGNING
  1. Blanda socker och vatten i en tjockbottnad kastrull och låt koka i 3 minuter.

  2. Lägg i chokladen och låt den smälta.
    Ta av från plattan.

  3. Vispa under tiden grädde till fast skum och vänd försiktigt ner äggulor och rom.

  4. Blanda försiktigt chokladsmet och romgrädde. Fyll i portionsform.

  5. Låt moussen stå minst 4 timmar i kylskåp, tills den satt sig/stelnat. Skär choklad tunt med vass kniv till tunna spån.

  6. Stjälp ur moussen på tallrik.
    Sikta florsocker och strö över chokladspån.
    Garnera med några physalis.


Visst ser det gott ut! Vattnas i munnen, synd bara man inte har någon att bjuda det på.....

   Ha en trevlig alla <3 dag, själv ska jag fira den med mina underbara vänner! Puzz

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

En dag med mig

Jag är en 36 årig "tant" som bor med mina 2 barn Minna 13 år och Wilde som fyller 3 år. Har 1 hund, ,Faith 6 år ( Italiensk mastiff Cane Corso ) och vår katt Luke 13 år! Denna blogg handlar om min vardag som ensamstående mamma ...... :) Om hur man får i hop livet med en dotter som är i tonåren o en liten kille som tar mycke av mammas tid. Hoppas ni gillar min blogg! Lämna gärna ett ord när ni tittat inom så blir jag sååå glad!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela